Friday 11 May 2012


Asam boi@asam masin...saya tidak tahu nama yang tepat. Di dalamnya buah asam berwarna merah dan bersalut gula. Kecapan masam, manis dan masin akan bersilih rasa. Sesiapa yang merasanya akan terleka seketika. Ketika awal kehamilan, saya hidup berteman 'barang ajaib' ini. Dalam resah badan, mual dan loya, asam ini menghayalkan saya dengan bauran rasanya.
Malam tadi, anak bujang saya, Wan menjenguk ke rumah. Dalam kesibukan adik-adiknya membuka coklat dan air berkarbonat yang teruna ini bawa, saya terperasan ada dua bungkusan kecil yang lama benar tidak saya nampak atau teringin merasanya. "Untuk umi...". Saya menyambut dengan wajah tertanya-tanya...Sofea yang bongsu menyampuk, " hadiah hari ibu..?". "Ooohh Wan tak sambut hari ibu, tak tahu pun. Semalam ada status yang tidak menyenangkan. Wan baca di wall umi".
Ohh... nikmat Allah yang manakah hendak saya nafikan. Tautan rasa anak kandungan ini bertalian dengan pengharapan saya hendak meluah perasaan kepadanya. Anak sulung ini peka dengan resah ibunya dan kenangan ketika kecil melihat ibu terleka menikmati asam boi ini memberi ilham kepada dia menghantarnya ke sini. Ketika menyisip asam ini ke lidah saya berusaha mengingat macam mana reaksi saya ketika makan asam ini(kali terakhir lapan tahun lepas). Dan...ok umi aman :)). Anak yang  pulang itu membawa pergi segala resah hati saya. Apalah dugaan akibat orang di luar rumah, sedang orang di rumah sentiasa mengambil berat dan menyanyangi saya. Alhamdulilah. Terima kasih asam boi.

No comments:

Post a Comment