Monday 14 May 2012




Mengenang...antara perkara yang saya lakukan bila bersendiri. Antara waktu 'mengenang' yang paling syahdu adalah ketika rintik hujan. Pemandangan 'dingin' di sebalik dinding berkabus dan basah menghadirkan banyak getaran(jiwa). Ketika kawan-kawan sibuk mengirimkan ucapan Selamat Hari Ibu yang tidak saya raikan, pandangan tembus ke zaman anak-anak kandungan saya yang terawal ketika kecil mereka.   Semasa memikul tanggungjawab sebagai ibu yang masih muda belia, tanpa sokongan daripada sanak-saudara atau ibubapa yang jauh di kampung halaman. Saya kerap kali gagal mengisi lompang yang wujud dalam memenuhi tanggungjawab kepada mereka.
Dalam rahmat yang turun bersama rintik ini saya berdoa, mengharap keampunan tuhan. Supaya diberi peluang untuk membaiki diri dan keimanan. Supaya saya ikhlas duduk di sini menguruskan anak yang masih diribaan, SEPENUH MASA. Juga diberi peluang kedua untuk memerhatikan anak bujang teruna saya dan mengatakan kepadanya, maafkan umi. Satu masa,  kesibukan ibu ini mengejar fatamorgana telah memakan perasaanya. Memberi perasaan bersendirian kepadanya. Selagi masih ada ruang masa dan hayat, insha-Allah kita mampu mencipta kenangan baru untuk di kenang pada masa hadapan. 



No comments:

Post a Comment