Wednesday 17 August 2011

Kota Tujuan.

''TETAMU ALLAH, tetamu Rasullulah...kita sedang menghampiri Kota Madinah Al Munawarrah," sayup-sayup suara mutawif yang mengenalkan dirinya Ustaz Mahmood (warga negara Indonesia) mengejut lena saya.
    Alhamdulillahi rabbil alamin...insan kerdil ini mengucap syukur tidak terhingga. Akhirnya kami sampai jua ke kota tujuan.
    Pada titik pertama pengalaman ini, baru terasa pengalaman jerih yang baru berlalu amat kecil berbanding nikmatnya perasaan yang sangat teruja untuk berziarah ke makam Rasul.

Dipimpin mutawiff, kami berdoa;

(Ertinya)''Ya Tuhanku, sesungguhnya tanah haram ini adalah tempat nabi Engkau Muhammad s.a.w dan Engkau telah menjadikan ia tanah haram menerusi kenyataan lisan nabi Engkau s.a.w, maka aku pohonkan dengan kemuliaanya, jadikanlah dia sebagai perisai diriku daripada api neraka dan keamanan daripada perhitungan yang tidak baik pada hari kiamat''


    Ya Rasulullah... saat mengutus selawat dan salam kepada Junjungan Nabi Muhammad s.a.w beserta keluarga dan para sahabat baginda, air mata tidak tertahan. Saat itu baru terasa perasaan yang terlalu merindui lelaki agung yang sentiasa khuatir dengan keimanan umatnya dan berkorban jiwa dan raga demi agama suci ini.

    Info Madinah(sumber Wikipedia):

Madinah pada asalnya bernama Yathrib tetapi selepas peristiwa hijrah, namanya diubah kepada Madinat Al-Nabi (Kota Nabi) ataupun Al Madinah Al Munawwarah (Kota yang bercahaya) sementara perkataan Madinah bermaksud "bandar/kota".
    Madinah ialah kota paling suci yang kedua bagi umat Islam. Hal ini adalah kerana di Madinah terletaknya Masjid an-Nabawi yang mana terdapat makam Nabi Muhammad s.a.w..
    Kawasan itu dibina di atas tapak rumah Nabi Muhammad s.a.w. Rumah baginda kemudiannnya menjadi sebahagian daripada bangunan masjid apabila masjid itu diperbesarkan oleh Khalifah Al Walid ibni Abdul Malik daripada Kerajaan Ummaiyyah.
    Masjid pertama yang dibina umat Islam juga terletak di Madinah iaitu Masjid Quba.




No comments:

Post a Comment